Κανόνες κατασκευής σελίδας


  • Οριοθέτηση του σώματος του κειμένου (ψαχνό) ανάλογα με τη χρυσή τομή, ή αναλογία σελίδας είναι 2:3.

    Ο Τσίτσελντ και ο «χρυσός κανόνας της σελιδοποίησης»

    Βασιζόμενοι στο έργο του Ροσαρίβο, οι σύγχρονοι εμπειρογνώμονες της σελιδοποίησης όπως ο Γιαν Τσίτσελντ και ο Ρίτσαρντ Χέντελ ισχυρίζονται επίσης ότι η αναλογία σελίδας, χρυσής τομής (21:34) έχει χρησιμοποιηθεί στον σχεδιασμό των βιβλίων, στα χειρόγραφα και στα αρχέτυπα, μεταξύ του 1550 και του 1770. Ο Χέντελ γράφει ότι από την εποχή του Γκουτενμπεργκ, τα βιβλία εκτυπώνονται πιο συχνά σε όρθια θέση και συμμορφώνονται χαλαρά, αν όχι ακριβώς, με τη χρυσή τομή.

    Αυτές οι αναλογίες σελίδων που βασίζονται στη χρυσή τομή ή τη χρυσή αναλογία, συνήθως περιγράφονται μέσω των συγκλίσεων όπως 2:3, 5:8 και 21:34.

    Ο Τσίτσελντ λέει ότι οι κοινές αναλογίες σελίδων που χρησιμοποιούνται στο σχεδιασμό βιβλίων περιλαμβάνουν τα 2:3, 1:√3 και τη χρυσή τομή. Η εικόνα αριστερά, με τα κυκλικά τόξα απεικονίζει τις αναλογίες σε ένα μεσαιωνικό χειρόγραφο, το οποίο σύμφωνα με τον Τσίτσελντ χαρακτηρίζεται ως «αναλογία σελίδας 2:3». Περιθώριο 1:1:2:3. Σώμα κειμένου σύμφωνα με τη χρυσή τομή. Το σώμα κειμένου ορίζεται επίσης από μια διαγώνιο.

    Ο Τσίτσελντ αναφέρεται σε μια κατασκευή που ισοδυναμεί με αυτή του Βαν ντε Γκραφ ή του Ροσαρίβο, με αναλογία σελίδων 2:3 ως «τον Χρυσό Κανόνα της κατασκευής σελίδων βιβλίων» όπως χρησιμοποιήθηκε κατά τους γοτθικούς χρόνους, από τους καλύτερους κειμενογράφους. Για τον κανόνα με την κατασκευή τόξου, που αποδίδει μια αναλογία σώματος κειμένου πιο κοντά στη χρυσή αναλογία, λέει: «Τα έχω εντοπίσει και σε ακόμα παλιότερα χειρόγραφα. Ενώ είναι όμορφα, θα ήταν δύσκολο να είναι χρήσιμα σήμερα».

    Από τις διαφορετικές αναλογίες σελίδων στις οποίες μπορεί να εφαρμοστεί ένας τέτοιος κανόνας, οι σελίδες βιβλίων έρχονται σε πολλές αναλογίες, βάσει των σχέσεων μεταξύ πλάτους και ύψους τους. Όλοι γνωρίζουν, έστω και «εγκυκλοπαιδικά», την αναλογία της χρυσής τομής 1:1,618. Η αναλογία 5:8 δεν είναι παρά μια προσέγγιση της χρυσής τομής, ενώ η αναλογία 2:3 απέχει».

    Τα μεγέθη των σελίδων του Γκούτεμπεργκ που αναφέρονται στον Τζον Μαν, είναι σε αναλογία όχι πολύ κοντά στη χρυσή τομή, αλλά η κατασκευή του Ροσαρίβο ή του Βαν ντε Γκραφ εφαρμόζεται από τον Τσίτσελντ για να δημιουργήσει μια ευχάριστη αίσθηση σε σελίδες αυθαίρετων αναλογιών, ακόμη και τυχαίων.

    Στοιχεία παρμένα από την Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια και ελεύθερη απόδοση από εμάς.


    Άλλα άρθρα της κατηγορίας

    • Περί κανόνων

    • Περί προεκτύπωσης

    • Περί έκδοσης

    • Περί αυτοέκδοσης